Mooming Language School puheterapiassa
Toimin puheterapeuttina yksityisellä sektorilla pääosin kielihäiriöisten lasten parissa. Tapaan lapsia päiväkodissa, koulussa ja kotona keskimäärin kerran tai kaksi kertaa viikossa. Terapiatyön ohessa etsin jatkuvasti uusia keinoja viedä kuntoutusta osaksi lapsen päivittäistä arkea, sillä puheterapia on vaikuttavinta, kun asiakkaan lähi-ihmiset sitoutuvat puheterapiaan. Minulla on nyt ollut Mooming Language School osana terapiatyökalupakkiani muutaman kuukauden. Sovellus on ollut käytössä yhdellätoista lapsella, joiden iät vaihtelevat 4-vuotiaasta 10-vuotiaaseen. Kaikilla lapsilla on puheentuottoon painottuva kielellinen erityisvaikeus. Heidän keskeiset kielelliset haasteet liittyvät sanavaraston kapeuteen, lauseen muodostamisen vaikeuteen ja puheen äänteelliseen selkeyteen.
Käyttökokemukseni perusteella Moomin Language School -sovelluksen paras ominaisuus liittyy sen helppokäyttöisyyteen. Sovellus on helppo asentaa lapsen omaan, vanhemman, päiväkodin tai koulun älylaitteelle, oli se sitten kännykkä tai tabletti. Sovellusta voi käyttää missä vain lapsen omilla henkilökohtaisilla tunnuksilla. Lapsen on mahdollista edetä tehtävissä itsenäisesti ilman aikuisen jatkuvaa tukea. Keskeiseen tehtäväsisältöön kuuluu sanojen ja lauseiden hahmottaminen (”Etsi kuultu asia ruudulta”), mikä on päiväkoti-ikäiselle lapselle helposti omaksuttava tehtävätyyppi. Sanastotehtävien vaikeustason progressio on hillitty, mikä ehkäisee lapsen turhautumista sovelluksen parissa. Sovellus on jaettu fiksusti eri sanastoteemoihin, ja kuhunkin teemaan sisältyvät sanat toistuvat tehtävissä useasti eri konteksteissa. Lapselle, joka omaksuu hitaasti uutta sanastoa, tämä on erinomainen apukeino sanavaraston kasvattamisessa. Rajoitettu peliaika ja päivittäiset, kuvastoltaan vaihtelevat tehtäväpaketit pitävät lapsen kiinnostuneena sovellukseen ja mahdollistavat mielekästä jatkuvuutta harjoitteluun. Puheterapeutti voi seurata asiakkaiden edistymistä omilla pääkäyttäjätunnuksilla.
Sovellus ei myöskään ole unohtanut varhaisia lukitaitoja harjoittelevia lapsia. Tarjolla on aakkosten jäljittelyä sormella (tai tablettikynällä) ruudulle piirtäen. Nämä tehtävät ovat sopineet erinomaisesti eskari-ikäisille asiakkailleni. Sovelluksessa kuullut sanat ja lauseet näkyvät ruudulla myös kirjallisessa muodossa, mikä mahdollistaa ”lue sana ja etsi sitä vastaava kuva”-tyyppiset harjoitukset. Kirsikkana kakun päällä sovelluksessa on sanojen ja lauseiden toistotehtäviä, jossa lapsen ääntämistä voidaan nauhoittaa ja kuunnella. Tämä tarjoaa oivan apukeinon puheen äänteellistä selkeyttä harjoitteleville.
Kokonaisuudessaan sovellus tarjoaa helposti käyttöönotettavan, tehokkaan ja graafiselta asultaan houkuttelevan paketin. Se sopii eritoten lapsille, joilla on hyvin niukka sanavarasto. Kokemuksen mukaan vanhemmat ottavat sovelluksen ilomielin vastaan, sillä se ei vie kovasti arjen resursseja. Joillekin lapsille sovellus tarjoaa mielekkäämpää tekemistä kuin esim. perinteiset vihkotehtävät. Yksinkertaisen käyttöliittymän vuoksi sovellus sopii myös hyvin maahanmuuttajaperheille. Ei ole mitään syytä, miksei sovellusta voisi suositella puheterapeutin käyttöön.
Jaakko
puheterapeutti
Puhumo Oy