Moomin Language School kuntouttavana elementtinä
Ensimmäisen luokan yleisopetuksen oppilaalla on fonologisessa prosessoinnissa ja työmuistissa suuria haasteita. Lukutaito ei ole kehittynyt niin kuin olisi pitänyt. MLS on innostanut ja motivoinut häntä opettelemaan lukutaitoa ja kirjoittamista mm. opettelemalla kirjaimia ja kirjoittamalla lyhyitä sanoja. Myös oman äänen kuunteleminen on mieluisaa. Lisäksi tehtävätyypit sinällään ovat kiinnostavia ja välitön palaute on kannustanut ja tukenut oppimisessa. MLS on ollut käytössä vasta alle 10 kertaa. Oppilas itsekin kysyy, että milloin saa taas “pelata Muumia” eli pelillisyys koukuttaa. Kakkosluokkalainen oppilas käyttää MLS:a idealla, että kertaa lukutaitoaan. Yleisesti sanottuna pelillisyys, hyvä grafiikka, selkeys, samojen sanojen toisto ja toteutusmahdollisuus eri tavoin sekä positiivinen välitön palaute on MLS:ssa toimivia asioita, ainakin näin alkuvaiheessa.
Anna, Erityisopettaja, Päijät-Hämeestä