Pakilan alakoulu
Etäkoulun enkkua
Sain uuden ykkösluokan viime syksynä, ja samalla yllättäen myös varhennetun englannin. Olin kyllä tietoinen erilaisista kirjasarjoista ja sovelluksista (myös Moomin), mutta päätimme pärjätä ilman. Syksy meni ihan kohtuullisesti, vaikka jouduin kyllä aika nopeasti huomaamaan, kuinka paljon aikaa vaatii enkuntuntien suunnittelu ilman selkeää materiaalia. Mutta toki pärjäsimme, eiväthän oppilaat muusta tienneet, eivätkä valittaneet.
Korona muutti kaiken, myös meillä. Yhtäkkiä jouduin tilanteeseen, jossa piti keksiä, miten opettaa etänä englantia, joka livenäkin oli ollut työlästä. Satuin huomaamaan, että Moomin Language Schoolia saa kokeilla ilmaiseksi. Lähetin heti postia ja kerroin olevani kiinnostunut. Sain tunnukset oppilaille ja ohjeet huoltajille. Aloitimme heti.
Annoin heti ensimmäisestä päivästä lähtien tehtäväksi käyttää Moomia joka arkipäivä 5-15min. Aika nopeasti enkusta tuli säännöllinen osa päivän rutiineihin. Pidin alusta lähtien tärkeänä, että jokaiseen päivään kuuluu lukemista, kirjoittamista ja laskemista. Ja moomien myötä myös enkkua. Ja näiden lisäksi vähän jotain muuta, pääsääntöisesti toiminnallista.
Oli hienoa huomata, kuinka omatoimisesti ja helposti sovellus otettiin kotona käyttöön. Heti ensimmäisestä päivästä lähtien oppilaani oppivat säännöllisen työskentelyn. Äikän ja matikan tehtävien välissä oli kiva huilata moomien parissa. Ja oppia samalla enkkua, välillä kuin itsestään. Sovellus on samaan aikaan johdonmukainen ja selkeä, mutta myös kiehtova ja lähellä lapsen omaa maailmaa. Sain viestejä huoltajilta, kuinka enkun tehtävistä tuli äkkiä päivän pidetyin etäkouluhetki.
Kahden viikon jälkeen osallistuin moomien verkkokoulutukseen, ja opin mistä löydän omat opettajatunnukseni, joilla pääsen seuraamaan reaaliaikaisesti oppilaideni edistymistä sovelluksessa. Jostain syystä tämä tieto oli mennyt minulta ohi liittymisvaiheessa. Ihan ensimmäiseksi kävin muuttamassa käyttäjänimihirviöt vastaamaan oppilaiden etunimiä. Ja oli kyllä huikeaa tutkia tilastoja, ja huomata, kuinka hienosti oppilaani olivat edenneet! Siis oppilaiden suullinen lupaus tehdyistä tehtävistä oli todella totta, aivan mahtavaa! Uskomatonta, miten kahdessa viikossa oli tapahtunut näin paljon edistymistä.
Yhden oppilaan hidas edistyminen oli minulle yllätys. Aion kysyä häneltä huomenna, mistä tämä mahtaa johtua. Taidoissa ei pitäisi olla pulmaa. Onko oppilaalla sopivaa laitetta käytössä? Opin myös, että kaksi oppilasta ei ollut tehnyt lainkaan lisätehtäviä. Otan senkin asian puheeksi heti huomenna. Heiltäkin on tainnut mennä yksi asia ohitse 🙂
Erityisen iloinen olin niiden neljän oppilaani edistymisestä, joille oppiminen yleisesti ei ole ollut helppoa (erityisen ja tehostetun tuen oppilaita). Moomin-sovellus ei vaadi luku-tai kirjoitiustaitoa. Näillä oppilailla on ollut pulmaa itsetunnon kanssa, kun edistyminen ei ole sujunut samaa vauhtia muiden kanssa. Mutta nyt sujuu! Tämä on ollut etenkin heille todella merkityksellinen asia.
Jos koronaa ei olisi tullut, en olisi ehkä koskaan kokeillut moomin-enkkua. Nyt sain siihen mahdollisuuden, ja sain huomata, kuinka loistava sovellus on, olen siihen kyllä todella tyytyväinen! Aion ehdottomasti ehdottaa, että otamme sovelluksen käyttöön ensi syksynä. Kun pääsemme palaamaan kouluun syksyllä, voi omatoimisen sovelluksen käyttöön lisätä yhteisiä harjoituksia ja leikkejä, joita nyt emme pääse vielä kokeilemaan. On kiva odottaa syksyä, kun tietää, mitä kaikkea mukavaa voi olla edessä!
Luokanopettaja Helsingistä Pakilan alakoulusta